09113281607
تهران

نحوه ایجاد مقیاس و نسبت مناسب در طراحی داخلی

گاهی زیبا به نظر رسیدن دکوراسیون و اجزای طراحی داخلی به دلیل  ارزش مالی ، گران بودن یا  ارزان بودن آن ها نیست  چیزی که مطرح است  احساسی است که به دلایل مختلف از ان ها میگیریم و این تفاوتی است که طراحی های خوب و بد را از هم مجزا می نماید.

مقیاس و تناسب ، دو اصطلاح بسیار معمول در طراحی داخلی است که یک خانه یا اتاق را گرم و جذاب می کند و در واقع دلیلی بر احساسات مثبت ایجاد میکند. هر دوی اینها به راحتی قابل دستیابی هستند و هیچکدام هزینه اضافی ندارند!

مقیاس در مقابل نسبت

مقیاس و تناسب در طراحی داخلی به موارد مختلفی اشاره دارد “مقیاس” به چگونگی ارتباط چیزی با اندازه اتاق یا یا سایر اجزا با یکدیگر اشاره دارد  به عنوان مثال ، یک مبل برنزی کلاسیک بزرگ که برای اتاق نشیمن کوچکی به اشتباه انتخاب شده هر چند به عنوان عضوی تکی میتواند زیبا باشد اما مقیاس مناسبی برای استفاده در یک فضای کوچک ندارد.

“نسبت” نیز ویژگی است که اغلب به شکل یک جزء از دکوراسیون و نحوه ارتباط آن با سایر موارد موجود در اتاق اشاره دارد. به عنوان مثال ، اگر یک میز مربع دارید اما یک بشقاب مستطیل را در وسط آن قرار می دهید ، احتمالاً ظرف به نظر درست نمی رسد زیرا متناسب با زمینه نخواهد بود.

نحوه ایجاد مقیاس و نسبت مناسب

در زیر نکاتی برای ایجاد مقیاس و نسبت مناسب در اتاق یا خانه شما آورده شده است. به یاد داشته باشید که این قوانین کلی است ، و خوب ، برخی از قوانین برای شکستن ساخته شده اند. اگر در تزئین منزل بی تجربه هستید ، قوانین را دنبال کنید زیرا معمولا دکوراتورهای باتجربه تر قوانین را میشکنند.

اندازه:

یک اتاق بزرگتر مبلمان و  اجزای دکوراتیو را که در مقیاس بزرگتر هستند در خود جای می دهد پس بهتر است این موضوع را مدنظر داشته باشید  و برعکس این نکته نیز هرچه اتاق کوچکتر باشد ، مبلمان و دکوراسیون آن را ظریف تر  انتخاب کنید.

مبلمان:

مقیاس مبلمان اصلی درهر اتاق را با سایر مبلمان دیگر تعیین کنید به عنوان مثال ، یک مبل بزرگ در کنار یک میز جانبی ظریف ممکن است در کنار یکدیگر احمقانه به نظر برسد.

ارتفاع:

هرچه ارتفاع سقف بیشتر باشد ، اجزا و مبلمان بلندتری را می طلبد اما فراموش نکنید یک استثناء وجود دارد که می توانید از مبلمان کم ارتفاع و مدرن در اتاق با سقف های بلند برای رسیدن به جلوه ای چشمگیر او ایجاد ابهت بیشتر نیز استفاده کنید. اما در فضاهای کوتاه مبلمان بلند فضا را نامتعادل و کوتاهتر نشان می دهند.

فضای سفید :

“فضای سفید” فضای اطراف مبلمان و بالاتر از آن ها است فراموش نکنید وقتی همه فضا پر می شود چشم اجازه استراحت پیدا نکرده و تعادل بصری را بر هم میزند بنابراین با  خالی گذاشتن برخی از سطوح و بعضی از دیوارها تعادل را به فضا برگردانید.

الگوها:

اگر اتاق کوچک است ، الگوها را در مقیاس مناسب انتخاب کنید از پترن های کوچکتر و کمتر استفاده کنید. یک اتاق بزرگ به طور معمول می تواند از الگوهای درشت و رنگ های بیشتری برخوردار باشد . اما اگر یک اتاق کوچک داریدو طرح های درشت را ترجیح می دهید ، مطمئن شوید که فضای سفید زیادی در آن الگو  وجود دارد .

تکرار:

از الگوهای یا رنگ های تکراری استفاده کنید. به عنوان مثال ، اگر روی دیوار خود پانل های مربعی شکل دارید ، یک میز قهوه خوری مربع را  برای حفظ همان نسبت ها در کل اتاق انتخاب کنید. فقط مراقب باشید که بیش از حد از آن استفاده نکنید.

درکل در دکوراسیون خانه به خوبی جست و جو کنید و در آن قدم بزنید توجه خوب و طولانی را در تمام اتاق های خانه مدنظر قرار دهید اگر به چیزی احساس خوبی ندارید به احساس خود اعتماد کنید و دقت کنید مقیاس و نسبت صحیح در دکوراسیون اجرا شده است یا خیر اگر نه  با چیدمان مجدد  و یا حذف و ایجاد تغییر، خانه را به تعادل برسانید!

تحریریه دکورکوچ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *